Min ponnys träning

Tjenis ;)
Fick ett anonymt tips av ngn om sisus träning, så tack för tipset :) Men Hans träning är nog redan så varierad den kan bli! Så tänkte att jag skulle skriva lite om hur hans ridning kan se ut på veckorna ;)

Han har nu varit igång i ca 3,5 månader oh vi har bara tränat kondotion och vänjning av asfalt och blablabla... Bara nu dom två senaste veckorna typ som vi börjat tränat lite mer dressyr...!

Sen så vill jag också säga att Han rider i padock ca 2 dagar i veckan, obslout inte mer! Så det är mycket skogsridning och konditionsträning. 

Jag är också väldigt noggran med att varira ridning med tömkärning och longering. Nu de senaste ca 3 veckorna har det mest blivit ridning, men innan det var det ridning och tömkörning varannan dags om gällde.

Ett exempel på träningsschema kan se ut såhär:

må: Lösgörande på banan
Ti: Lugn uteritt på långa tyglar
On: Vila
To: Dressyr på banan
Fre: Tömkörning
Lö: Klättring
Sö: Uteritt

varje ridpass ligger på ca 45 min, skritt och trav.
Sen tränar jag ju trickträning ganska ofta med :) Men det brukar jag för tillfället göra bara några minuter efter ridningen :)

Vad säger ni ? tycker ni det låter varierat? Jag tycker att det är bra iaf.. Jag tror på varierad träning för att hästen itne skall tröttna på att göra vissa saker. Ska ju försöka köpa rockard med och börja köra honom... För det ska han enligt tidigare ärare tycka va skitkul :) Han är ju inkörd sedan tidigare ;)

Men Tack för tipset! Vem det nu äb var jag fick det ifrån ;)
Men jag tycker att jag redan jobbar ganska varierat :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0