Persontecken

Ja... vad är nu det här med persontecken för ngt?

Jo, det är såhär... Att när döva pratar om en viss människa så använder man sig av ett visst tecken för att förklara att man pratar om just den personen. Tillexempel så kanske de säger, "Känner du Emilia?", och istället för att teckna namnet Emilia så tecknar dom hennes persontecken, alltså ett tecken som bara hon har och som symboliserar henne. Det här är verkligen skitsmart, för jag menar.... Hur många Emilia finns det inte eller? Det är ju större risk att man känner flera Emilia än att man känner flera personer med samma persontecken?

Jag har iaf fått mitt persontecken nu, och det är lite svårt att förklarar hur det tecknas men det betyder iaf att jag har lockigt hår. När jag blev tilldelat mitt persontecken så var min första tanke..... Haha om jag får det persontecknet, undra då vad Emilia skulle få... hon som har jättelockigt hår! :D

Så när man skall pressentera sig då... Ja då säger man typ, "Hej, mitt namn är Johanna, mitt persontecken..." och så tecknar man det. Fast teckenspråket har ju annan gramaatik än vad svenskan har, så skulle jag skriva det på teckenspråk så skulle det bli såhär:

Hej Johanna heta jag persontecken [å-i]      ([å-i] betyder har inte) Haha äre nån som hänger med eller ? xD
Översatt: Hej, jag heter Johanna och jag har inget persontecken. Inte så svårt va ? :)

Undra om jag får behålla det persontecknet eller om Johanna kommer att byta ut det :P För mej spelar det ingen roll xD haha, det var ju inte världens bästa persontecken iaf ;) Fast visst är jag ju Naturligt lockig, förutom när jag inte borstat håret i en halvtimma ochj förstört lockarna xD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0