Travhästar

Nu har jag sett många bloggare som snackat om det här... Och känner att jag ska slänga in min åsikt med.

Jag hatar verkligen människor som håller på att trycka mer andra pga sina hästar. Klarar nån på mej... Fine, jag kan ta skiten. Jag kan sitta och lyssna på hur dålig jag är för jag tar inte åt mej. men när nån börjar snacka om min häst.... Asså då jävlar. Folk ska fan inte komma och slänga ur sig en massa skit för INGEN känner min häst bättre än jag! Helt seriöst... Det finns inte en enda människa i hela välden som känner Sisu bättre än vad jag gör. Då ska ingen komma och berätta för mig vad han kan och itne kan, bör göra och inte göra. Det är något som jag bestämmer, utifrån vad jag ansert vara bäst för honom.

Då kommer vi till det här med Travare... Dessa hästar har ett sjukt dåligt ryckte. Travsporten är en grymt hård sport där många hästar itne håller... både fysiskt pch spykiskt. Dessa hästar skolas istället om till ridhästar, och blir hästar som är "överblivna". De är lixom såna hästar som man har för att man inte har råd att köpa en "riktig" häst. Asså varvför i helvete måste det vara så? Travare är väl precis lika mycket häst som en häst som inte är avlad för trav? Det är helt sjukt!

Travare är oftast jättesnälla och mysiga hästar som vill ligga ryttaren till lags, eftersom det är så de är uppväxta. Gör de inte exakt rätt, då åker de på stryk. Så ser det ut i många travstall. Är inte hästen lydig och gör exakt som man säger så tar det massor med onödig tid, och det kortar pengar.... ja men vafan då byter vi ut hästen mot en annan så kostar det inte lika mycket pengar och tid? Helt galet...

En travhäst är ju också avlad för att ha den här tävlingsinstingten i sig, och detta gör ju att många travare är oerhört pigga.. Alltså perfekta för de ryttarna som gillar pigga och fartiga hästar!

Vad är det då som säger att en travare inte kan hoppa eller ridas dressyr? Hästen blir ju porecis vad man gör den till! Jag känner många travhästar som hoppas hööögt över 1 meter.... och tycker det är jättekul. Det finns väl ponnys som inte hoppar lika högt eller? Asså jävla skitsnack!

Dock skulle jag själv aldrig köpa en travare... men jag vet faktiskt inte riktigt varför. En travhäst är helt enkelt inte min typ av häst. De är byggda på ett sätt som itne passar mig och min ridstil. Steget på ev travare är skitgött om man rider ut osv... rider lätt. Men att dressyra på en travare är ingen hitt. Nedsittningen blir ju inte så myckad och dcet är inte speciellt bekvämt! Den vet inte jag många travade som gillar att dressyra heller... Hoppa kan dom, men jag har fått en kännsla av att dom blir lite opålitliga. Den största faktorn till att jag aldrig skulle köpa en travare är nog att det inte finns många travare som är speciellt skolade... Visst ser man travare överallt? Asså i typ alla stall.... Jag ser travare jämt, och man får dom för ett otroligt billigt pris eftersom de är "överblivna", men hur ofta ser du en travare på tävlingsbanorna? Hur många har sett en travade tävla i de högre dressyrklasserna? Nja.... att skola om en travare till ridhäst går utmärkt! men att skola om den till tävlingshäst.... nja, det vore nog ingen hitt! Dom hästar som har kapacitet till att klara det.... Dom försvinner nog jävligt fort för dom blir nog vädligt eftertraktade :)











Ngra mysiga travare jag känner/har känt :)

Corre, Nobbe, Napolina, Gallant och Ares :)

Kommentarer
Postat av: Karolina

Jag trodde först innan att travare inte var så bra hästar, men de är jätte mysiga :D Theo är absolut inte opålitlig i hoppningen, bara det att "jag kan bäst själv" och det är inte alltid så bra. Men han passar sig för att riva, och det är ju bra :D Han är precis som en vanlig häst, bara det att han är rädd för spön och det kan man förstå. Hihi :D Han har ju hoppat 80cm med ryttare men varit för trött när vi ska hoppa 90cm (a) men han säger till om han inte orkar mer :) hans steg är ganska stort i traven och jag är ganska liten, men den är inget problem att sitta ner i ;) Hihi, bra att någon håller med mig om att det är fel att försöka trycka ner en häst p.g.a. ursprunget/bakgrunden :D

2009-12-27 @ 23:04:59
URL: http://kaaroliinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0