Fång

Nu när jag ändå håller på kan jag ju skriva ett inlägg om detta eftersom jag inte har ngt annat för mig.

Fång alltså, en förjävlig sjukdom vill jag lova. Som sagt finns det lika olika typer av fång. Belastningsfång, förlossningsfång (?) och den "vanliga" där de får i sig vad många tror är för mycket gräs.
Det jag kan mest om nu är ju det sista alternativet och det där med att de får fång fr att de äter för mycket stämmer INTE.

För att gräset skall växa behöver det ju som alla vet sol och vatten och blablabla... Det är i alla fall så att när gräset på våren skall sätta igång o växa behöver det ju få alla sina behov tillfredställda för att kunna växa till sig ordentligt. Gräset får kanske vatten men ingen sol och värme och kan därför ine växa som önskat. Detta leder till att fruktanet samlar sig i gräset och lägger sig för att vänta på solen, och när solen den kommer får gräset en riktig växtspurk.

Jo det är väl jättebra att gräset blir grönt och växer snabbt, men den stora nackdelen är att hästarna och framförallt ponnysar inte tål fruktan något vidare. när hästarna får i sig fruktanet så utger det en rubbning i tarmarna. Det här utger ett gift som bryter ner lamellerna i hoven vilket leder till att hovbener lossar från hovväggen och nu sitter löst i hovkapseln. Hänger ni med?

Fång är en vidrig sjukdom eftersom det går så himla snabbt för hästarna att få det och att det sedan tar jättelång tid för dem att repa sig. Det finns heller varken något botemedel eller sätt att förhindra hästarna från att få fång, utan vi människor måste vara extremt uppmärksamma på varje liten signal hästen ger om att någonting inte är som det ska.  på Sisu blev det en fläsknacke som vi itne gjorde gågonting åt eftersom vi inte hade någon kunskap och visste bättre.

Att äldre hästar får fång lättare beror på att de har sämre ämnesomsättning än de yngre. Många säger också att om en häst har fått fång en gång får den det nästan alltid igen. Detta stämmer heller INTE. Jag tänker inte låta min ponny få fång igen, och det kan ni ge er fan på!

:)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för den utförliga informationen nu förstår jag detta bättre, stackas sisu. kram

2009-10-30 @ 09:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0