Att fånga andras uppmärksamhet i text

Det här är någnont jag tycker är oerhört viktigt och bra att kunna.

När jag gick i 9an och skulle ha betygssnack i svenska... Då sa min lärare någonting till mig som satte igång mitt läshuvud. Hon sa till mig:

Johanna, du kan skriva på ett sätt som inte många andra kan. Du har någnitng alldeles extra. Därför tänker jag sätta MVG på dig.

Fattar ni hur mycket den där kommentaren värmde? Det där var kommentaren till mitt livs första MVG i ett slutbetyd. Mitt livs andra MVG någonsin.


Att kunna skriva med inlevelse och kännsla... och att kunna fånga läsarens uppmärksamhet är viktigt i många samanhang. Tänk bara när du skall skriva en jobbansökan. Tänk hur mycket det är som hänger på det första intrycket... Om man skriver en tråkig ansökan åker du direkt. Kan du istället förmulera sig på ett bra sätt som gör att du låter extra intressant så är chansen riktigt stor att du får komma på intervju.

Förra året så skrev jag ett brev och sökde in till Guldgubben AB. Jag var en av de 8 bästa utvalda av 120 sökande.. Jag hamnade på det stället där man behövde absolut störst färdigheter.
Tror ni att jag hade hamnat där om jag skrivit en kort och tråkig ansökan ? Det tror inte jag....

Knepet är att man måste kunna skriva en kort text med bra innehåll. Man skall få med så mycket som möjligt på så få ord man bara kan.

Jag tror också att det är viktigt att man försöker att skriva vuxet. Använd lite kluriga ord, för det får dig att se med kompetent ut. Men också där finns en gräns... Man får inte skriva för mycket konstiga ord... För då får det dej att själv verka konstig.

Allting handlar alltid om en balansgång. Mitt knep är att alltid tänka ut exakt vad man vill skriva innan man sätter sig och skall börja. Då går det fort och smidigt, och du vet precis hur du vill att det skall se ut. Så gör gör jag alltid. Det är nog därför jag fotast blir så nöjd med mina noveller.

:)

Kommentarer
Postat av: Rose-Marie Dahlberg

Bra Johanna du har fattat galoppen. Inga svordommar

det behövs ju inte när man har ett så gått ordföråd

som du har.

2010-02-02 @ 19:39:16
Postat av: Johanna

haha. svordommar är uttryck ;)

2010-02-02 @ 22:33:11
URL: http://joohaannah.blogg.se/
Postat av: Anonym

jsg tror att det viktigaste är att du skriver om det du tycker om att skriva om då blir det roligt att skriva.

2010-02-05 @ 13:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0