Boktips

Vi ska ha en ny bokläsningsskit i skolan nu igen... Så äre nån som har ngt bra boktips till mej ? :)

Jag har iaf lite boktips som jag tänkte att jag lika gärna kan dra upp!

* Breaking down/Så långe vi båda andas - Stephenie Meyer

okej, alla vet väl att jag älskar twilight... men helt seriöst så är den verkligen sjukt bra... Den absolus bästa i serien är den sista boken. Den skilljer sig sjukt mkt från de andra böckerna men det spelar ingen roll. men ska ni läsa den... så måste ni läst de tre innan! Annars blir det inget kul :)



* Pojken som kallades Det - Dave Plezer

En sjukligt hemsk bok som jag säkert redan tror att många vet handlingen om. Dave berättar sin historia om sin egen barndom, där han mamma utsätter honom för en fruktansvärd fysisk och Psykisk misshandel. Fruknansvärt sjukligt räcker inte på otroligt långa vägar... Hon behandlar honom värre än sina hundar. Hon ger honom ingen mat, och den lilla mat han lyckas stjäla i skolan tvingar hon honom spy upp när han kommer hem. hon tvingar honom dricka rent (jag tror det är) blekningsmedel/tvättmedel, hon låter honom inte gå på toa, ger honom inga kläder, han sover i garaget utan värge i en resesäng utan sängkläder/madrass... Och hon knivhugger honom och lägger hans händer på spisen. osv osv.... En mycket jobbig och stark, men otroligt läsvärd bok!

Och glöm inte, det är en sann berättelse där barnet själv är författaren...




* Vargbröder - Michelle Paver

En jättebra bok, kanske för de lite yngre men man kan fortfarande läsa dem. Jag läste boken när jag gick i 9an och tyckte den var jättebra.

Boken handlar om Pojken Torak som bara är runt 11 år gammal då hans pappa dödas av en björn och han tvingas fortsätta sitt liv i skogen helt ensam. Han träffar så småningom en liten vargkompis som också mist hela sin familj, och de följer varandra sida vid sida. Torak kan prata med vargar, och hans nya vargkompis blir hans bästa vän. Torak är också jägare... och hans far har lärt honom hur man överlever på egen hand, hur man skaffar sig mat och hur man bygger upp vindskydd. Torak slåss och kämpar mot onda demoner. Vid sin sida har han snart en ny vän, Renn. Hon är jämngammal med honom och dom slåss tillsammans för att övervinna det onda. Renn tillhör den nya stammen som torak såsmåningom gör sällskap med. hans nya stam har klandjuret korpen, precis som Toraks klandjur är Vargen. Torak har också en övernaturlig gåva... men det är han själv inte medveten om... Ännu.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0