Mina Medryttarhästar

Nu tänkte jag berätta lite om hur mitt hästliv sett ut på ett annat sätt… Alltså vart och vilka hästar jag ridit osv.

 

Jag började rida som 4 åring på Vinninga Ridlekis. Ingen av mina föräldrar hade några kunskaper om hästar och jag tror inte ens att vi kände någon som hade det? Jag red iaf där ett tag tills ridskolan la ner, och då fick jag hjälpa till att spela in en film med en häst som några köpare önskat. Hästen hette Murklan och jag hade ridit henne under många lektionstillfällen och jag antar att Jenny, alltså läraren, var nöjd med det. Murklan var min älsklingshäst, och vet ni… hon var det största hästen i stallet. Hon var en B-ponny!

 

Efter det började jag rida på GRK i Götene, där jag red ett antal år. Såklart red jag fortfarande ponny.

 

När jag var 10 år började jag rida privat. Jag blev medryttare på Jonna Brobergs häst Sabina, och jag red på henne under tre års tid. Sabina var en c-ponny, läromästare på 21 år när jag började rida henne. Hon var ingen skönhet precis, utan en snäll korsningsponny som tidigare stått på ridskola. Men jag älskade henne ändå, och det var på henne som mina drömmar om att galoppera på en grön äng gick i uppfyllelse. Sabina var verkligen en underbar ponny för mig. Hon gjorde aldrig något dumt och krånglade inte. Hon var inte sur, inte för pigg, inte lat, hon hoppade allt man styrde på, gick fram överallt, orädd osv. Enda gången jag kommer ihåg att jag har haft problem med henne var då jag red dressyrlektion för Petra. Jag skulle rida förvänd galopp, men Sabina tog ”rätt” galopp hur jag än gjorde. Jag som slet så för att det skulle bli förvänd galopp! Sen… när jag äntligen lyckats! Tror ni itne hon byter tillbaka själv då eller ? xD haha sötingen! Hon visste hur man skulle göra iaf J

Efter Sabina började jag rida en annan c-ponny, en galen unghäst. Eller galen och galen, det var hon kanske bara enligt mig. Madonna var iaf runt 5-6 år och Jonna lånade hem henne som sällskap eftersom hon sålt sin andra storhäst (min dåvarandra drömhäst) Zorro. Jag och Madonna kom verkligen itne överrens. Det gick helt enkelt inte… Det var inte länge jag red henne heller, för jag klarade inte av henne ngt vidare xD

 

Sommaren 2006 var dom ni kanske vet den lyckligaste sommaren i mitt liv! En morgon kom min granne och knackade på dörren, och vi hade nästan aldrig pratat med dom förr. Så frågar hon mig rakt ut, om jag skulle vilja ta hand om hennes dotters häst under en månads tid då de var bortresta. Ja, det var så det började när jag blev medryttare på Sofia Jonssons underbara D-ponny valack, Burhults Tabasco. Tabasco var en oerhört känslig, nervid och rädd ponny som haft lite svårigheter tidigare i livet. Tabasco är den häst som har betytt allra mest för mig under dessa år. Han var min lilla ögonsten! Det är med honom som jag har utvecklats mest av, och det är med honom som jag kommit in i det verkliga hästlivet. Med honom fick jag uppleva den riktiga ponnytiden, där man busar och gör galna saker tillsammans. Jag tillbringade oerhört stor del av den där sommaren i stallet tillsammans med honom, Anna kraft och hennes ponny Final. Vi raceade på åkrar samtidigt som vi pratade i telefon, vi badade med hästarna, tolkade, åkte på nån tävling, red långtirrer, byggde konstiga hinder osv. I början var tabasco en utmaning för mig, men efter ett tag när vi lärt känna varandra så var allt så perfekt! Han var så himla känlig, och det räckte att man kom i närheten av honom så flyttade han på sig. Det räckte att man la spöt på bogen på honom så blev han rädd. Asså man behövde knappt ta honom i munnen för att han skulle lyssna. Han var så himla fin, och jag saknar honom fortfarande </3

 



Efter Tabasco började jag rida Caroline Johanssons C-ponnysto Beautiful Girl. Beauty var en bitchig, stentuff, helgalen liten brud. Jag och hon kunde bråka som fan! Men jag saknar henne faktiskt. Hon var verkligen speciell. Jag har inte ridit en häst som är lika tuff och med mer attityd än henne. Hon studsade och levde hel vilt jämt. Hon var orädd, men piggare än någon annan häst jag suttit på. Hon var verkligen galen. Jag och min kompis brukade säga att hon borde hetat Beauty Bitch istället, för hon var verkligen Bitchig! Om hon hade bestämt sig för en sak, då var det så. Och om jag hade bestämt mej för en sak, då vad det ju också så? Så kan ni fatta hur sura båda jag och hon var på varandra när vi ville olika saker eller? Haha herregud vad söt den där ponnyn va J Fux med vita strumpor och bruten bläs, det är väl alla tjejers dröm eller? Hon hade verkligen charm, och om hon inte hade varit så jäkla envis så hade hon varit min drömponny, för hon var verkligen rolig att rida. Hon älskade att hoppa, och hoppa kunde hon. På henne hoppade jag 110 cm, och det är bara hon, Tabasco och Sisu som jag har gjort det på. Jag som är så höjdrädd xD

 



Samtidigt som jag red Beauty och Tabasco (red alltså dom samtidigt sommaren 2007) så red jag också Jonna Brobergs nya storhäst. Hon hette You got it, kallades Napolina eftersom hon var efter hingsten Napolitano. Hon var alltså en varmblodig travare, otroligt snäll men väldigt pigg. Hon breddade bakbenen bra och kunde inga direkta skolor. Vi jobbade upp hennes galopp så när jag slutade rida henne satt den riktigt bra! I paddock var hon väldigt kantig och alltså svår att sitta på, och hoppa var väl ingen höjdare på heller. Så ja, just då var hon inte direkt min typ av häst eftersom jag är en liten dressyrnörd och gillar att hoppa… Men jag vet att hon nu har blivit otroligt fin och jag brukar ibland få låna henne av Jonna J Jag red Nappo i lite mer än ett halvår innan jag sluta. Idag är hon tillsalu.

 

Jag var också skötare på Jonnas Shettis Mimmie ett tag. Henne körde vi, longerade och myste med J En riktig busig liten ungponny! Jag var med när dom köpte henne, under samma period som dom hade Sabina.

 

Under samma tid red jag också en annan varmblodig travare. Det var Malin och Jessica Johanssons Courtney ås. Corre red jag inte så länge eftersom han blev skadad ganska snart efter att jag börjat rida. Jag red honom kasnke i 4 månader eller något i den stilen ? Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Corre för jag minns inte riktigt hur han var då eftersom jag känner honom väldigt bra idag. Men ja, idag är han iaf en Otroligt pigg herre på 157 i mankhöjd. Han är också lite studsig och vädigt nevig. Även om han är travare så föredrar han galoppen, den går ju snabbast. Han gillar att hoppa men hindren kan vara lite läskiga ibland. Han hoppar väldigt fint och kar kapacitet till mycket! Han har varit med på Hubertusjakten i Mariedal två år i rad nu med Malin, och det har varit jättekul!

 



Någonstans här emellan red jag också på ridskolan igen, eftersom jag tog ridkonfirmation. Det var riktigt kul att komma till ridskolan igen och minnas alla roliga minnen där.

 

Samtidigt som jag ridit de här hästarna så har jag hjälpt till med ägarnas andra hästar med. Jag hade inte varit medryttare på dom direkt, men jag har ridit dem och tagit hand om dem om de varit bortresta eller liknande, tillexempel Fagers Final, Nobbe, Zorro, Julle, Tindra, Gallant osv. Sen lånar vi ju varandras hästar om vi ska rida ut med kompisar och några av de hästarna jag tycker är riktigt busiga är Busen och Sunny (: Jag var ju tvungen att få med dem nån stans de små sötingarna Ju :)

Tindra


Agnes


Gallant


Kommentarer
Postat av: Anonym

kul med så mycket hästliv:)Fina bilder!

2009-12-20 @ 09:03:02
Postat av: Johanna

Tack så mycket :)

2009-12-20 @ 12:59:02
URL: http://joohaannah.blogg.se/
Postat av: Malle

Jag red Madonna lite och ramlade av henne mitt framför polisen. Hon var mysig, men Pici skickade hem henne innan jag började rida på allvar.

2009-12-20 @ 20:12:56
URL: http://brunettmallee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0