En sak som stör mej!

Nu måste jag få uttrycka mej här lite.

Varför är det så många tävlingsryttare som alltid skall tracka ner på Hobbyryttare? jag har hört en massa saker och läst hur mycket som hellst... där man har en nedlåtande ton mot hobbyryttare. Så som "såna hästar köps bara av hobbyryttare", eller "dom hästarna passar bäst hos hobbyryttare".
Eeeemh aha? vad fan menar man då med hobbyryttare?!

Alltså jag skulle HELT KLART kalla mej för hobbyryttare... förutom ponnyryttare då. men vad får folk att säga att vissa hästar passar bäst till hobbyryttare? Det låter precis som om dom itne duger för tävling så dom hamnar hos "den lägre klassen". Detta stör mej ngt grymt. Vad får tävlingsryttare att tro att dom är med kompetenta än hobbyryttare? Vad fan får tävlingsryttare att tro att dom är duktigare och kan mer än vad en hobbyryttare kan? vad i hela världen får tävlingsryttare att tro att en hobbyryttare inte tränar sin häst lika hårt och har lika höga mål som en tävlingsryttare?

Jag skulle nog aldrig kunna bli en tävlingsryttare. jag kan itne ett skit om tävlningar... SANT!
en jag kan en massa andra saker. Bara för att jag itne har kunskaper gällande tävlingar så betyder det itne att jag inte kan mer än en tävlingsryttare kan gällande hästarna.
Jag skulle aldrig bli en tävlingsryttare för jag rider itne för att vinna eller för att vara bättre än någon annan. Jag har heller inte någon som hellst vinnarskalle. Jag tycker bara synd om dom som jag vinner över. Tänk om det lixom är nån som VERKLIGEN verkligen vill vinna, och har kämpat huuuur länge som hellst för det här... Så kommer jag och ändå vinner över ekipaget. Då skulle ju denna människa bli helt förstörd... medan vinsten egentlgein inte spelar mej nån roll... asså ni fattar va ? Sjukt elakt ju..

En annan sak är att det är så otroligt många tävlingsmänniskor som är så himla dryga... dom slänger ur sig onödiga kommenatarer och saknar fullständligt respekt för andra ekipage.

En sak som är så FRUKTANSVÄRT fegt.... Det är när man trackar en annan människas häst, bara för att man inte tycker om själva personen. FINE. tycker man inte om mig och har åsikter om mitt beteende och mina gärningar... Säg det till mej då. Och är du så jävla tvungen att kasta skit över mej så gör det då. Kalla mej för skit och gör vad fan du vill. sprid falska rykten som andra ändå inte tror på... JAG BRYR MEJ INTE. det är ju bara du själv som skämmer ut dej lixom... Eller vad säger ni? Men ett ord om min häst.. asså jag svär jag kommer inte hålla mej i skinnet. om jag tycker att nån sköter sin häst dåligt så går jag ju inte precis till ägaren och säger det. Dock om det är fråga om fara kring hästen, sjävlklart gör man något åt saken... Men är det småskit så håller man fan käft. Jag tycker alla andra borde göra det samma. Ofta stör man sig på saker som beror på ngt helt annat som man inte har nån aning om. 

Jag drar ett exempel om mig och Sisu nu då.

när vi skulle åka och va med på ponnyridningen i Götene på julmarken så visste jag vekrligen itne om jag skulle åka. Jag ville verkligen men jag skämdes så sjukt mycket. Vad skulle folk tro om oss lixom?
Där kommer vi... Med en häst som är så mager att man ser revbenen... diare så det rinner ur honom och inte en ända muskel på kroppen... Dessutom en sleten och gles man...

Vad fan tror folk när vi kommer sådär eller? Det lär ju itne vara bra tankar iaf..
Men det finns ju faktiskt en orsak till det här. Min häst hade haft fång. Han hade stått i över 4 månader, därefter skrittats i två månader. han hade varit tvungen att bantas ner 150 kg på 3,5 månader. han hade ätit mediciner i över en månad vilket slagit ur hans tarmsystem... Och för att fixa rätt bakteriefloran i magen efter alla dessa mediciner så fick han käka linfrökakor. Detta ledde till att det rent ut sagt SPRITADE ur honom.
Att hans man sen såg fruktansvärd ut beror ju på hans exem... och i år har vi till och med lyckats behålla hans man.

i det skicket han var då.... då var han ändå riktigt fin. även om han  såg förjävlig ut så var han frisk. Min häst var frisk... och glad! Han var riktigt glad. Men skulle någon annan än jag veta det? och tro det när dom ser en undernärd och omusklad ponny? Nje jag tror itne det va....

Med skit samma vad folk tycker. Det pinsamma är när man tänker efter. Även om min ponny inte alltid är som jag vill att han skall vara.. så äälskar jag honom. Jag kommer verkligen itne sälja honom.... för jag är för rädd att han skall hamna hos någon som inte tar hänsyn till att han är fångkännslig. Ibland passar vi perfekt för varandra.. ibland känns vi verkligen som vi är ett. Men ibland så känns allt så sjukt hopplöst... då önskar jag att han hade hamnat hos någon som itne ställer lika höga krav på honom....
Min häst börjar bli gamal... han skall itne behöva tillbringa sina sista år med att göra något han hatar. Han HATAR ridhus. Han hatar padock... han vill lulla runt i skogen på långa tyglar. Han vill hoppa skogsinder och rusa i backar. han vill löshoppa. han vill bli körd i naturskön miljö.
Min häst är gamal tävlingshäst som itne längre vill gå på banan.. Då tycker jag itne att han skall behöva göra det. men hur skall jag själv utvecklas om han aldrig skall behöva gå på banan?
även om min häst dör så fort han förstår att man skall in på banan så älsakr jag honom. Jag älskar honom så himla mycket. Det är bara så synd att han inte längre riktigt vill. För han är ju så duktig... han kan ju så himla mycket... han skulle kunna lära mej massor! Men han vill inte. och när han tycker att någonting är tråkigt så tycker jag det med. men när han är glad... då blir jag så lycklig.

oj vad jag kom in på ett snespår nu... men jaja.
Det jag ville säga var väl iaf att jag tycker det är så himla träkigt att många tävlingsryttare skall trycka ner varandra och alla andra.
hästvärlden är en riktigt tuff värld. På alla håll. Jag tror verkligen inte att folk som hästintresserade kan förstå det. Många tycker nog att det är en mesig sprot.. men det är för att ingen vet hur det egentlgien ligger till. Förstår ni hur otroligt många timmars arbete det ligger bakom hästarna? Du kan itne bara ta med dej dina tränignskläder och dra o träna när du vill. ridningen är en såååå liten del i vad allt som har med hästar att göra.
Sen handlar det om sjukt mycket prestationsångest.. rykten, möjlighete till träning, pengar, otroligt mycket fysiskt arbete osv.

ne nu ska jag sluta babla ;)

Kommentarer
Postat av: mamma

jag tror att det inte finns någon som tar så mycket hänsyn till sin häst som du, det du skriver om sisu är så sant. Du lyssnar på honom och vad han vill och det tror jag är avgörande för hur han kommer att bli. han är ju gammal och skall inte behöva rida där han anser sig färdig (på bana). Låt honom bli en skogsmulle och han kommer att vara pigg och glad.

2010-02-14 @ 09:26:50
Postat av: carro:D

Ja jag vill gärna:D

saknar sisuplutten:D



jag kan ta två i påsk veckan,:D,

och jag kan kolla med den 27/2 jag vet inte om jag ska ha kalas då, men kanske hinner innan då ;)

2010-02-14 @ 11:47:53
URL: http://caarolineepettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0