Jag tror många skulle skratta !

Ja, om ni hängde med mej upp och kollade på hur jag jobbar med min häst, så tror jag många av er skulle skratta. Om en ridlärare skulle se mig, så skulle dom bli totalchokade. När jag har varit ute och ridit, så ser det ut ungefär såhär:

Rider först rakt in i stallet och stället upp hästen. Sitter av, tar av sadeln och låter hästen stå kvar i träns. lämnar sadeln, kommer tillbaka och tar av träns och benskydd som jag lägger bredvid boxväggen. Borstar av hästen, kollar hovarna, smörjer hovarna + man + svans.

Tar med hästen lös ut på stallplanen och ställer upp honom där. Först börjar vi träna lite stanna sen inkallning, sen lite olika övningar med hur han skall röra sig och flytta sig för mig. Sen blri det trickträning och hela tiden MASSA mys! När vi är nöjda hoppar jag upp utan någon utrustnin alls och rider åter igen in i stallet. Drar av med borsten lite igen, täckar, tar ibland av grimman om han ens har någon på sig, hämtar hö och foder och går ut ur stallet. hukar mig lite och kallar in hästen. När han är framme hos mig utanför stallet så går vi ut i hagen, men lös häst såklart. När vi nästan är framme vid hagen så stannar jag lätt upp för att "parkera" hästen, och när jag ser att han förstår mig och börjar käka går jag vidare ngra meter till hagen och ställer allt foder, öppnar grinden, ger mumlan hö + foder, lägger upp sisus foder, öppnar grinden och kallar på ponnyn som tittar upp och glatt går igenom grinden! jag stänger grinden, slänger höpåsar och går o tar av Sisu grimman, om han har någon.

haha jani! Tror ni ridlärare skulle bli glada om dom såg mej ? :) Mitt mål är såklart att få Sisu HELT lösgående. med det menar man att man alltid leder hästen löst. Alltså att han alltid är lös och aldrig skall behöva bara bunden, utan att han själv skall vilja stanna hos mig, även om han har möjlighet att sticka. lååååång väg kvar dit har vi. Man totalt omöjligt är det nog inte :) Vi har redan blivit jättemycket bättre på allt vad träning från marken heter :)




Kommentarer
Postat av: loviisa

Svar: Jaha, vilket sammanträffande! Jag är i mitt hus där, vet inte riktigt vad området heter något med sand, kanske sandvik. Vet ej ;)

2010-07-17 @ 21:04:45
URL: http://loviisa.blogg.se/
Postat av: mamma

det är viktigt med markarbete, även för ridningen menar jag.

2010-07-18 @ 10:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0