Hackamore

Dags att diskutera hackamore!



Ett hackamore är ett av alternativen om man vill rida bettöst. Det fungerar så att då man drar i tygen så åker skänklarna/skacklarna (vafan ehter det egentligen ? :O) upp och det blir ett tryck över nosryggen och i nacken. Hästen har alltså inget bett i munnen som ligger i vägen o skaver utan nödbromsen blir ett tryck över nosryggen. Man kan heller inte ha några direkta ledande tygeltag men det tycker jag bara är ett plus eftersom ryttaren då får träna mer på att ryda på riktigt. Att styra med skänkel o sits ist för o fuska genom att dra hästen i munnen.
Ett till plus med hackamore är att hästarna oftast känner sig friare och går på mycket bättre på ett hack än ett bett.

Sen snackas man mycket om hävstångseffekten med kedjan. Jag kan typ ingenting om det här så är det nån som är påläst så får ni gärna berätta lite ;) Jasg tycker iaf att hacket verkar vara ett skitbra anternativ till bett.

Det pratas också om det här med att knäcka nosryggen på hästen. Jag tycker då att man ska tänka på att ett bett aldrig blir starkare än vad handen gör det, och att vi människor troligtvis iten har kraften att slita av hästens nosrygg! Jag tror också att självklart finns det risker med att rida på hack, precis som det finns med alla andra bett. Ingenting är helt ofarligt. En häst är faktiskt inte byggd för att ha varken en sadel på ryggen eller ett bett i munnen. Jag tror att det skadar mer än vad många tror. Tänk er själva att ha ett järn/stål/blablabla-bett i munnen som sticker upp i gommen eller ligger o skaver mellan tänderna.

Jag tror att variationen är det viktiga. Vad tror ni ?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0