Camilla Gästbloggar!

Hej:) kul att jag fick gästblogga i din blogg gumman!

Jag tänkte att jag skulle skriva om ett ämne som berör, ett ämne som alla kan känna igen sig i. Jag väljer att skriva om kärlek. Kärlek för mig är stort, jag anser att det finns många olika typer av kärlek. Håller ni med? Då en mor får upp sitt barn på magen föds inte bara ett barn, då föds också en otroligt stark kärlek. En kärlek som är starkare än allt annat på jorden. Jag tror inte bara denna moderskärlek finns hos oss människor, utan även hos vissa djur. Titta bara på lejonhonan som försvarar sin unge, farligare motstånd kan man knappast möta. Kärleken jag känner till mina barn är djuriskt stark, måtte den vara det sista som lämnar min kropp när jag en dag somnar in för gott.

Kärleken finns också vuxna människor/tonåringar emellan, denna typ av kärlek är nog den man tänker på först då man talar om kärlek. Att kunna älska någon och bli älskad tillbaka är nog meningen med livet. Jag mötte mitt livs kärlek då jag mötte mina barns pappa. Vi var unga och förälskade på den tiden, denna förälskelse växte till kärlek och även om vi bråkar ibland så finns där fortfarande, efter över 20 år, en stabil kärlek. Jag anser dock att det är nödvändigt att kunna känna kärlek till sig själv för att kunna känna kärlek för någon annan. Kärleken till sig själv är grundläggande och nödvändig. kärlek handlar ju om att kunna ge och ta emot, kan du inte känna kärlek till sig själv, hur skall du då kunna ge kärlek till någon annan?

Sen kommer vi till frågan kan det finnas kärlek mellan människor och djur? Ja skulle många säga, men återgå till att fundera över vad kärlek är. Enligt mig är kärlek att kunna ge och ta emot, det är en spänning mellan två individer. Du kan älska ditt djur hur mycket som helst, (och tro mig jag ÄLSKAR mina) men kan ditt djur älska dig tillbaka? Vad tror ni?

Jag vill avsluta mitt blogginlägg med en liten dikt som jag tycker mycket om. Den handlar om att kunna säga Förlåt vilket jag tycker kan vara passande med tanke på mitt bloggtema kärlek. Kärlek handlar ju mycket om att kunna finnas till för varandra och stå vid varandras sida i vått och tort och då måste man kunna be om förlåtelse ibland.

Ett litet ord, ej ofta använts på vår jord...
det lindrar smärta, det stillar gråt....
det lilla ordet är FÖRLÅT.                                               Camilla Dahlberg

Kommentarer
Postat av: Emmi

Bra skrivet :) (Y)

Jag tror också man måste älska sig själv, annars "vågar" man inte släppa in någon annan så nära in på livet.

2010-01-10 @ 21:27:59
URL: http://egustavson.blogg.se/
Postat av: Rose-Marie Dahlberg

Vilken underbar digt camilla har skrivit den var sann. Tack

2010-01-13 @ 08:24:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0