Vad anser jag om ridning utan hjälm ?

Jag fick en fråga om ifall jag tyckte att det var okej att rida utan hjälm. På mina videos rider jag utan hjälm, mne det ni inte vet att emellan bilderna och videosen så har jag båda hjälm och skor på mig.

Egentligen så anser jag att det är fel att rida utan hjälm. Jag gör det i stort sett bara när jag fotar, eller när jag bara hoppar upp för tex trickträning uppsuttet då det itne är planerat osv.
Det finns ingen lag som säger att man måste bära hjälm på hästryggen. Westernryttare har rätt att tävla utan hjälm då de har målsmans tillåtelse och är över 16 år. Riktigt duktiga dressyrryttare tävlar itne heller i hjälm.

Jag tycker att det är dumdristigt att inte rida med hjälm. Varför inte ta det säkra före det osäkra? Jag har dock itne hjälm när jag badar med hästarna. Då kan man itne precis slå huudet i marken och spräcka skallen. Det ända som är där är att man kan bli sparkad. Dock har jag aldrig någonsin sett min häst sparka... och dessutom hamnar man aldrig så långt bak! Plus att jag aldrig ens ramlat av honom i vattnet. Bara Tabasco som var sjövild :)
Måste dessutom påpeka att jag till o´ch med har hjälm när jag kör! Det är det itne alla som har...

Visst, min häst är inte rädd för nmågot över huvud taget. han är sjukt lugn, stabil och såklart världens snällaste. Jag vet på vilka ställen han sköter sig och när han kan busa, och jag läser honom så otroligt att jag vet precis när han kommer göra ngt, MEN, även han är ett djur, och olyckan kan vara framme när man minst anar. Vill han så kan han, så varför missbruka säkerheten ?


Kommentarer
Postat av: Malle

Egentligen borde man har hjälm när man badar, för sandbotten kan ha en gömd sten. Men åker man av så är det svårt att få upp huvudet med en hjälm som är vattenfylld.

2010-06-22 @ 14:17:07
URL: http://brunettmallee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0